Thursday, September 13, 2018


Assalamualaikum. Hari ini saya akan memberitahu satu fakta menarik tentang biology yang guru saya memberitahu saya. Saya akan memberitau tentang haiwan yang susah untuk diklasifikasi sebagai mamal dan sebagainya.

1.Olm
                                                           
                                                     images.jpg
Olm ialah haiwan yang mempunyai ciri-ciri :
·         Insang
·         Kulit yang lembut
·         Tinggal di dalam air 

Hanya sesetengah haiwan sahaja yang mempunyai insang tetapi Olm mempunyai insang dan kumpulan amfibia mempunyai kulit yang lembut dan kumpulan ikan, amfibia dan reptilia hanya tinggal di dalam air.
Jadi ia dimasukkan di antara kumpulan ikan atau amfibia   
Guru saya memberitahu yang ia di dalam kumpulan amfibia

2.Platipus

                                                plat.jpg
Platipus mempunyai ciri-ciri :
·         Mempunyai dua lapisan bulu
·         Bertelur
·         Anaknya diberi susu

Platipus mempunyai ciri-ciri kumpulan mamalia seperti mempunyai bulu dan member susu pada anaknya tetapi Platipus bertelur seperti keseluruhan kumpulan haiwan tulang belakang
Guru saya memberitahu bahawa Platipus berada di dalam kumpulan mamalia

3.Caecilian

                                       download (3).jpg

Caecilian mempunyai ciri-ciri seperti :
·         Kulit yang lembut
·         Tinggal di bawah tanah
·         Melahirkan anaknya

Rupa Caecilian seperti seekor cicak ataupun ular dan juga hidup di bawah tanah tetapi Ceacilian melahirkan anaknya bukan bertelur
Ia diklasifikasi sebagai mamalia, amfibia ataupun reptilia
Guru saya memberitahu yang ia diklasifikasi sebagai amfibia

4.Tenggiling

                                      arma 4.jpg
Tenggiling mempunyai ciri-ciri seperti :
·         Didalam ditutup oleh bulu yang lembut
·         Mempunyai suhu badan yang rendah
·         Menyusu anaknya

Tenggiling mempunyai ciri-ciri mamalia seperti mempunyai bulu dan menyusu anaknya tetapi ia mempunya suhu badan yang rendah seperti kura-kura, katak dan ikan
Guru saya beritahu bahawa ia termasuk di dalam kumpulan mamalia


Okay! Itu sahaja daripada saya harap anda menyukainya. Assalamualaikum!

No comments:

Post a Comment